TEDAVİ ALANLARIMIZ

Menopoz

Menopoz döneminin kadın sağlığına etkileri Menopoz her kadının yaşamında kritik bir evredir. Menopoz dönemi ve sonrasındaki yıllar, kadınların yaşamının neredeyse üçte birini oluşturmaktadır.

Çok yönlü bir değişim süreci olan menopoz döneminde, kadınların yaşam kalitesi etkilenebilir ve çeşitli sağlık sorunlarının gelişme riski artabilir. Bu nedenle menopoz döneminde yaşanan sıcak basmaları, gece terlemeleri, kaygı, huzursuzluk ve duygu durumundaki değişiklikler önemli sağlık sorunlarıdır. 

Kadınlarda menopoz döneminde östrojen hormonu düzeylerinin aşırı düşmesiyle birlikte çeşitli belirtiler ve sağlık riskleri görülür.

Menopozda östrojen azalmasıyla ilişkili belirtiler aşağıdaki gibi özetlenebilir:

• Ateş basmaları

• Uyku Bozuklukları

• Gece terlemeleri

• Halsizlik

Damar sertliği (ateroskleroz), kalp hastalıkları ve kemik erimesinin (osteoporoz) ortaya çıkma riskinde ise artış görülür.

Cinsel organlarda ve idrar yollarında fonksiyon azalmasına bağlı vajinada kuruluk ve tekrarlayan idrar yolu enfeksiyonları gibi durumlar gözlenebilir.

Sıcak basması, gece terlemesi gibi menopoz belirtilerinin nedeni nedir?

Bu belirtilerin ortaya çıkmasındaki en büyük etkenin, östrojen hormonundaki azalma olduğu düşünülmektedir.

 Östrojen miktarındaki azalma, beynin vücut sıcaklığını kontrol etmekle ilgili bölümü olan hipotalamus üzerinde etkiye sahiptir. Gerçek nedeni tam olarak bilinmemekle beraber, azalan östrojen düzeyleri,  hipotalamusun “kafasını karıştırarak” vücudun aşırı ısındığına dair yanlış bir algıya neden olur.

Hipotalamus devreye girer, vücuda “soğutma” moduna geçmesi için mesaj gönderir.

Bu durum “sıcak basması” olarak yaşanan yüzde kızarma, terleme ve diğer zincirleme reaksiyonlara neden olur.

 Diğer bir teoriye göre menopozla beraber östrojenin eksilmesi, vücudun sıcaklığının düşürülmesinden sorumlu olan bazı hormonların (norepinefrin, serotonin) daha fazla üretilmesine neden olur. Bu durumda, vücut sıcaklığındaki küçük değişiklikler sıcak basmalarıyla sonuçlanır.

Menopoz dönemindeki östrojen dalgalanmalarının dışında ilave bazı durumlar ve hastalıklar da sıcak basmalarına neden olabilir. Örneğin panik bozukluklar, enfeksiyonlar, obezite, diyabet, tiroid hastalığı, kanser, bazı ilaçlar (bazı osteoporoz, meme kanseri ilaçları, gonadotropin analogları).

Menopoz dönemindeki belirtiler ne zaman ortaya çıkabilir?

 

Erken dönemde ve daha geç dönemde ortaya çıkanlar olmak üzere gruplandırılabilir. Menopoz dönemi ilerledikçe farklı doku ve organlarda kendine özgü belirtiler görülmeye başlar.

Ateş basması ve uyku bozuklukları en erken ortaya çıkan belirtilerdir ve yıllar içinde erken dönemde tekrarlayan idrar yolu enfeksiyonları, vajinada kuruluk, cinsel isteksizlik gibi sorunlar, daha geç dönemlerde ise kemik erimesi ve kalp damar sistemine bağlı belirtiler ortaya çıkar.

Adı geçen tüm bu belirtilerin varlığı, süresi, yoğunluğu kişiden kişiye değişebilmektedir. Her kadının doğası farklıdır ve bazı kadınlar menopoz döneminin ilk yıllarını çok hafif belirtilerle atlatırlarken bazıları şiddetli belirtiler gösterebilirler.

Her kadın menopozun tüm belirtilerini yaşar mı, bu belirtileri aynı şiddette mi hisseder?

Her kadının doğası farklıdır. Bazı kadınlar menopoz döneminin ilk yıllarını çok hafif belirtilerle atlatırlarken bazıları şiddetli belirtiler gösterebilirler. Öncelikle bilinmesi gereken, bazı kadınlarda menopoza girdiklerinde adet kanamasının durması dışında başka hiçbir belirtinin ortaya çıkmamasının tümüyle normal olduğudur. Menopoz belirtilerinin ortaya çıkıp çıkmaması, toplumdan topluma bilevdeğişebilmektedir. Örneğin, Uzak Doğu ülkelerindeki kadınların çoğu sıcak basması belirtisini yaşamazlar ve bu ülkelerin konuşma dillerinde bu belirtiyi tarif edecek bir kelime bulunmaz.

Menopoza bakış açısı, şartlanmalar, önyargılar özellikle ateş basması, ruhsal çökkünlük hali, sinirlilik gibi belirtilerin şiddetini etkileyebilmektedir.

Menopoz belirtileri önlenebilir mi?

Menopozun olumsuz etkilerini azaltabilmek için çoğu kadın uygun tedavi yolları aramaktadır. Hormon tedavisi, menopoz belirtilerini azaltmak için genellikle önerilen bir yöntemdir. Bitkisel ürünler, özellikle östrojen içerenler, çeşitli olumlu etkilere sahip olabilirler ve menopoz dönemindeki kadınların sıcak basması, gece terlemesi gibi belirtilerini azaltabilirler.

Menopoz dönemindeki sıcak basmaları, gece terlemeleri, uyku bozuklukları, halsizlik gibi şikayetlerin giderilmesinde destek sağlar ve kemik sağlığını korumaya yardım eder.

Menopoz sorunlarıyla başa çıkmada 11 öneri

 

1. Menopozu doğal bir süreç olarak kabul edin.

2. Yaşadığınız fiziksel ve ruhsal sıkıntılarla ilgili konuşmaktan ve yardım istemekten çekinmeyin. Menopoz sürecini ve hislerinizi eşinizle, çocuklarınızla paylaşın. Süreci daha rahat geçirmeniz için anlayış göstereceklerdir.

3. Mutlaka bir kadın doğum uzmanına danışarak süreç hakkında bilgi alın, aklınıza takılan soruları danışın.

4. Sağlıklı kaynaklardan bilgi edinin. Kadın doğum uzmanınız, eczacınız, aile hekiminiz en yeni ve sağlıklı bilgileri sizinle paylaşacak olan uzmanlardır.

5. Kemik sağlığınızı korumak, ideal kilonuzda kalmak ve zinde olmak için spor yapın. Her gün tempolu 30 dakika yürüyüş kendinizi daha iyi hissetmenize yardımcı olacaktır.

6. Sağlıklı beslenin. Metabolizmanız menopoz dönemiyle beraber yavaşlamaya başlar. Bu nedenle aynı şekilde beslenseniz bile daha hızlı kilo alabilirsiniz. Formunuzu ve sağlığınızı korumak için karbonhidrattan zengin unlu gıdalar, pilav, makarna gibi besinleri azaltıp bunların yerine daha çok sebze, meyve tüketmeye çalışın. Menopoz süreciyle artan kemik erimesi (osteoporoz) riskini azaltmak için daha fazla peynir, yoğurt ve süt tüketin.

7. Rahatlama teknikleri, nefes egzersizleriyle bu dönemde artan kaygı, öfke, asabiyet, ani duygusal dalgalanmaları azaltabilirsiniz.

8. Hobi edinin. Daha önce yaptığınız hobilerinizle ya da yeni uğraşlar edinerek zihninizi kaygılardan uzaklaştırabilirsiniz.

9. Zaman zaman hepimiz unutkanlık yaşayabiliriz. Ancak menopoz döneminde bu durum daha sık başınıza gelebilir. Kitap okuyarak, yeni hobiler, uğraşlar edinerek beyin jimnastiği yapmanız   nemlidir. Düzenli yürüyüş ve egzersiz yapmak da konsantrasyonunuzun ve hafızanızın güçlenmesine yardım edebilir.

10. Bu dönemde cinsel istekte azalma, vajinal kuruluk gibi sorunlar yaşayabilirsiniz. Bu konuda eczacınıza, doktorunuza danışarak bu tip sıkıntılarınızı azaltmanıza yardımcı olacak destek  tedavilerden faydalanabilirsiniz.

11. Lady Ana'dan destek alabilirsiniz.

 

Detaylı Bilgi İçin Firmamıza Başvurunuz.

 Referanslar:

1. Abdi F, et al. BMJ Open 2016;6:e010734. 2. Morin CM, et al. Sleep 2005;28(11):1465-1471. 3. Aghamiri V, et al. Complementary Therapies in Clinical Practice 2016;23:130-135. 4. Chenoy R, et al. BMJ. 1994;308(6927):501-3. 5. Farzaneh F,et al.

Arch Gynecol Obstet. 2013;288(5):1075-9. 6. EFSA 7. http://www.34-menopause-symptoms.com/hot-flashes-causes.htm 8. Fatemeh Abdi F, et al. J Menopausal Med 2016;22:62-64. 9. Stevens JF, et al. Phytochemistry 2004;65:1317–1330.

8. Lady Ana Ürün Bilgisi